четвер, 22 квітня 2010 р.

Кондрук Валерій Петрович: «Управлінські рішення в освіті мають бути ініційовані знизу»

Багатьом із нас знайома ситуація, коли нове керівництво, приходячи до управління будь-де: чи то в школі, чи то на фірмі, чи у владних структурах, намагається оновити усталений склад речей, перебудувати усе наново, зробити по-іншому.

Однак далеко не завжди, запропоновані поспіхом рішення є справді тими, що сприяють розвитку. А в нашій практиці, так найчастіше стається навпаки: нова мітла, що мете по-новому, вимітає з хати не тільки зайве, але й роками ретельно вибудовувані, працюючі і ефективні схеми.

На минулому тижні вкотре виникла дискусія навколо доцільності виведення з-під порядкування Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів Гуманітарно-педагогічного коледжу. Для того, щоби ввести читача у суть справи, викладемо коротку історію.

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ

Гуманітарно-педагогічний коледж Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів розпочав свою діяльність як філія Переяслав-Хмельницького педагогічного училища в 1985 році, як самостійний навчальний заклад - Білоцерківське педагогічне училище - з 1986 року.

У 1999 році на базі Білоцерківського педагогічного училища було створено Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів, а училище реорганізовано у структурний підрозділ інституту – педагогічне училище КОІПОПК (наказ Управління освіти Київської обласної державної адміністрації "Про заходи щодо виконання розпорядження облдержадміністрації від 28.05.1999 р. № 276" від 07.06.1999 р. № 148).

Сьогодні заклад має статус Гуманітарно-педагогічного коледжу Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів (лист МОН України від 04.11.2004 р. № 1/1-5603).

У липні 2006 року створено навчально-виробничий комплекс "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди – Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів" (наказ МОН України від 04.07.2006 р. № 507), що дав можливість впровадження системи ступеневої підготовки фахівців у Гуманітарно-педагогічному коледжі КОІПОПК.



ЛІДЕРСЬКИЙ ПУЛ

З 1999 року Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів очолює ректор Клокар Наталія Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент. Цю жінку характеризують такі якості, як наукова передбачливість, непересічні організаторські здібності, почуття відповідальності за розвиток закладу, плекання наукового потенціалу інституту, який вона очолює. Наталя Іванівна мудра, чарівна жінка, що ніколи не зупиняється на досягнутому, спонукає інших до постійного професійного зростання та наукового пошуку. Вона завжди дбає про професійний розвиток педагогічних працівників та освітян установ Київщини. Це - головний пріоритет її життя.

За її ректорства інститут отримав відзнаки та нагороди, так, визнанням його високого статусу стали золоті медалі одинадцятої і дванадцятої Міжнародної виставки «Сучасна освіта в Україні» у 2008 та 2009 роках.

Гутник Микола Іванович, викладач вищої категорії, викладач-методист, відмінник освіти України з 2000 року працює на посаді директора Гуманітарно-педагогічного коледжу КОІПОПК. За його участі у коледжі створено модель управління, до якої залучаються педагоги, студенти, батьки, громадські організації. Адже як Микола Іванович, так і Наталія Іванівна, розуміють, що процес модернізації освіти, оновлення управління має випереджати процеси розвитку вищого навчального закладу.

Нині Гуманітарно-педагогічний коледж КОІПОПК здійснює підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня "молодший спеціаліст" на базі повної та базової загальної середньої освіти (ліцензія МОН України АВ № 420242 від 17.09.2008 р.). У його структурі - два відділення, на яких готують спеціалістів за спеціальностями початкова освіта (основи інформатики), початкова освіта (англійська мова), початкова освіта (організатор спортивних секцій і клубів), образотворче мистецтво, соціальна педагогіка.



КАМІНЬ СПОТИКАННЯ

У березні-квітні 2010 року відповідними структурами обласної державної адміністрації був ініційований процес реорганізації КОІПОПК: прийняте рішення вивести коледж з-під підпорядкування обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів.

Цікаво, що Гуманітарно-педагогічний коледж працював у складі КОІПОПК вже десять років, і результати роботи усіх більше, ніж влаштовували.

Свій хід керівництво Головного управління освіти і науки області мотивує неузгодженостями між статусом коледжу і Бюджетним Кодексом України. На думку керівників ГУОН, для того, аби законно функціонувати, коледж має стати самостійною структурою.

Аби почути думку освітян стосовно цієї ситуації 20 квітня керівництво Головного управління освіти і науки області на чолі з Віктором Бутником провело зустріч із колективом КОІПОПК, де поставило присутніх перед фактом ініціації створення окремої юридичної особи Гуманітарно-педагогічний коледж, для якої буде відведенаокрема лінія фінансування.

На зустрічі був також присутній Кондрук Валерій Петрович, лідер обласного Громадського руху «Разом із тобою» і почесний голова ГО «Освітянська трибуна».

Колектив Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів категорично не погодився із реорганізацією. Нині освітяни розцінюють цю ініціативу, як спробу нівелювати усі здобутки.

Адже, по-перше, запропоноване розділення тягне за собою необхідність пошуку нового приміщення, якого просто не існує. А у випадку, якщо коледж вийде з-під патронату інституту, але не отримає нового приміщення, виникає ситуація, коли перебування двох різних господарських суб’єктів на території однієї будівлі унеможливлює проведення розрахунків за ЖКГ-послуги.

А що найгірше – це тягне за собою втрату ліцензії для одного із фігурантів, адже існують чіткі норми, що регламентують площі, необхідні для функціонування того чи іншого освітнього закладу.

Другим аргументом освітян став той факт, що роки підпорядкованого КОІПОПК статусу значно покращили якість надання освітніх послуг студентам коледжу, а розділення такої освітньої моделі призведе до сильного погіршення наукового рівня роботи коледжу, втрати якості підготовки майбутніх фахівців, про що було відкрито заявлено під час зустрічі колективу інституту із начальником головного управління, Віктором Бутником.

А третім аргументом стало те, що на сьогодні існує ціла низка юридичних актів (в т.ч. рішення Київської обласної ради від 1999-го року), що регламентують діяльність коледжу саме як підпорядкованої КОІПОПК структури. Ці акти не відмінені і їх чинність ніхто ніколи не оскаржував.

Тож результат зустрічі освітяни розцінюють, як неоднозначний. Вже втретє обговорюється ця проблема, і втретє влада ставить колектив закладів перед питанням, виходу із якого не пропонує і не бачить сама.

ОСВІТА ОБИВАТИМЕ ПОРОГИ?

Аби врегулювати цю ситуацію громадський рух «Разом із тобою» та керівництво Громадської організації «Освітянська Трибуна» збирається офіційно звертатися до голови Київської ОДА, обласної ради з проханням втрутитися і не допусти руйнації закладу, який має гарні результати, і є справді інноваційним за своєю структурою і за змістом.

Крім цього, громадський рух «Разом із тобою» збираються звернутися до Верховної Ради України із проханням ініціювати прийняття окремого закону, що дозволить закладам післядипломної педагогічної освіти мати свої освітні структури.

- Прогнозувати наслідки, до яких може призвести розділення – дуже важко. – вважає Кондрук Валерій Петрович, почесний голова ГО «Освітянська Трибуна», лідер громадського руху «Разом із тобою». - Однак ми вважаємо, що у нас вистачить аргументів переконати парламентарів у необхідності закону про надання дозволу закладам післядипломної педагогічної освіти мати свої структури, заклади освіти всіх рівнів, що дасть можливість відпрацьовувати інноваційні технології на всіх рівнях освітньої ниви.

- Практика подібного співіснування освітніх закладів є унікальною. – додає Наталія Клокар, ректор Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, голова громадської організації «Освітянська Трибуна». – Це підтверджується і позицією зарубіжних освітян, які вже давно визнали, що така модель роботи коледжів (при інститутах) є найпрогресивнішою.

Сьогодні Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів став унікальним міжгалузевим освітянським інформаційно-освітнім центром. Адже на його базі проводяться спільно із обласними управліннями семінари, тренінги не тільки по лінії Головного управління освіти і науки області, а й для фахівців багатьох інших управлінь, таких, як: Управління з питань фізичної культури, спорту, Управління охорони здоров’я області, Управління з питань культури, Управління у справах сім’ї та молоді області, тощо. Для прикладу: цього ж дня на нашій базі відбувся семінар для батьків прийомних сімей, на якому були присутні також представники управління у справах сім’ї та молоді області, від яких захід отримав дуже схвальні відгуки.

- Ця подія, що відбулася сьогодні, є визначною для освіти Київщини: колектив, проаналізувавши рішення влади, не сприйняв його і відкрито про це заявив. – резюмує Кондрук Валерій Петрович. - Такий діалог корисний, адже управлінські рішення в освіті мають бути ініційовані знизу. Без вивчення думки людей подібні доленосні рішення можуть в один раз знищити багаторічні напрацювання.

Переконаний, що керівництво Головного управління освіти і науки області дуже плідно вивчить всі наведені на цій зустрічі аргументи і при ухваленні остаточного рішення буде зважати на них. Якщо цього не станеться, влада дуже нашкодить собі.

Адже, якщо вона пішла на діалог заради галочки чи звіту, і при цьому абсолютно проігнорує почуті думки, люди дуже швидко зроблять правильні висновки.

Немає коментарів:

Дописати коментар